صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 5318                                               
چگونه كارمند خوب استخدام كنيم؟
دانستني منبع
چگونه كارمند خوب استخدام كنيم؟ عنوان
Ken Sundheim - مترجم: ميثاق شمشيري نويسنده
1393/10/01 تاريخ

وقتي نوبت به انتخاب كارمند جديد مي‌رسد، در هر نوع و هر سطح از كسب‌وكار، مهم‌ترين نكته براي استخدام او، پتانسيل‌هايي است كه در فرد ديده مي‌شود.

خلاصه
روزنامه دنياي اقتصاد مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

وقتي نوبت به انتخاب كارمند جديد مي‌رسد، در هر نوع و هر سطح از كسب‌وكار، مهم‌ترين نكته براي استخدام او، پتانسيل‌هايي است كه در فرد ديده مي‌شود.
فرصت براي يادگيري هميشه هست. اينكه فرد داوطلب چقدر اطلاعات دارد، نمي‌تواند معيار خوبي براي استخدام يك فرد باشد. شركت‌هاي بزرگ و معتبر، براي به‌كارگيري يك نيروي جديد، به آينده او نگاه مي‌كنند. معياري كه براي آنها مهم است، پتانسيل فرد است نه اطلاعاتش. مستقل از نوع كار شركتي كه فرد در آن مشغول به‌كار است، حقوق و مزايايي كه دارد، سن يا جنسيتش، تمام كارمندان خوب ويژگي‌هاي مشتركي دارند. برخي از اين ويژگي‌ها، البته مستقل از ويژگي‌هاي فردي، از قرار زيرند:

1) اهل كار. به دنبال اشخاصي باشيد كه فعال و پر انرژي باشد. يك كارمند خوب بايد بتواند به راحتي تغييرات را قبول كند. فعال بودن و تغييرپذيري در شرايطي كه اوضاع رو به زوال است مي‌تواند شركت را نجات دهد. اعتماد به نفس يك كارمند خوب، در شرايط بد هم مي‌تواند براي شما ايده‌هاي خوب به همراه داشته باشد. در وضعيت خوب و باثبات بازار هم، يك نيروي فعال و پرانرژي بيشتر از يك كارمند راكد و بي‌انگيزه مي‌تواند پول‌ساز باشد.

2) باهوش. باهوش بودن تنها يكي از موثرترين ويژگي‌ها براي موفقيت يك فرد است. در انتخاب يك نيروي جديد، شاخص‌هاي گوناگوني براي در نظر گرفتن وجود دارد، ولي باهوش بودن يكي از معيارهايي است كه بهتر است زمان و ارزش زيادي براي آن كنار بگذاريد. در واقع اين انتخاب، سرمايه‌گذاري براي آينده شركت و روزهاي پراسترس شما است. هوش كارمند شما، مي‌تواند در مديريت شركت بسيار مفيد واقع شود.

3) جاه طلب. تنها وقتي يك كارمند دل به‌كار مي‌دهد كه عاشق رشد كردن باشد. طمع پيشرفت مي‌تواند زمينه نبوغ در شركت باشد. به‌علاوه، اين خصلت جسارت و رك‌گويي را هم به محيط كاري هديه مي‌كند.

4) خودمختار. وقتي به‌عنوان مدير شركت، فردي را براي يك مسووليت برمي‌گزينيد، در واقع مي‌خواهيد قسمتي از كارها را در اختيار او بگذاريد. رئيس شركت، كارهاي خودش را دارد. وقتي مسووليت كاري را به يكي از نيروهايتان مي‌دهيد، بهتر است با خيال راحت به كارتان برسيد تا اينكه هر دقيقه يكي از شما سوال بپرسد كه چه كار كند! يك كارمند خوب، روي پاي خود مي‌ايستد.

5) استعداد مديريتي. هميشه اين را در نظر بگيريد شايد در يك موقعيت خاص نياز به اين داشته باشيد كه مديريت بخشي از كارتان را به آن شخص بدهيد. توانايي مديريتي با اعتماد به نفس شكوفا مي‌شود و با موفقيت‌هاي مكرر پرورش مي‌يابد.

6) همرنگي با ديگران. فردي كه در نظر داريد با او كار كنيد، هر روز در مقابل چشم شما خواهد بود. تمام كارمندانتان روزانه اين شخص را خواهند ديد. آيا شما و بقيه مي‌توانيد هر روز و هر ساعت با خصوصيات آن فرد تعامل كنيد؟ هنگام گرفتن نيروي تازه‌نفس، حواستان باشد كه نظم موجود را به‌راحتي نمي‌توانيد به دست آوريد.

7) شادابي. كارمنداني كه با شادابي در شركت را باز مي‌كنند و وارد مي‌شوند، با خودشان انرژي مي‌آورند. اين دسته از كارمندان مي‌توانند كارهاي نوآورانه انجام دهند. ديدن چنين افرادي براي ديگران هم بسيار انرژي بخش است. در محيطي با حضور افراد با انرژي و شاداب، شما هرگز احساس خستگي نمي‌كنيد. در كنار افراد سرحال روزنه‌هاي اميد در شكست‌هايتان هم، هميشه روشن خواهد بود.

8) اعتماد به نفس.  اگر مي‌خواهيد مشتري‌هايتان را شگفت‌زده كنيد، ترديدي در اين ويژگي نكنيد. فقط و فقط كساني مي‌توانند چالش‌هاي جديد را به جان بخرند كه جرات جلو رفتن را داشته باشند. يكي از خوبي‌هاي اين افراد، سرمايه پنهاني است كه دارند. زيرا اعتماد به نفس مي‌تواند به ديگران هم آموخته شود. يك فرد با اعتماد به نفس الگوي مناسبي براي ديگران هم مي‌شود.

9) سابقه. يك كارمند موفق، به احتمال زياد، گذشته موفقي هم داشته است. مثلا اگر مي‌خواهيد يك جوان را در تخصص خاصي به خدمت بگيريد، مدرك تحصيلي‌اش مي‌تواند بيانگر خوبي از توانايي‌هاي وي باشد. رزومه، نقش مهمي در انتخاب شما دارد. اگر يك فرد مدت زيادي در يك شركت مشغول به‌كار بوده است، اين به آن معني است كه رضايت صاحب كار قبلي‌اش را جلب كرده است.

10) صداقت. اگر تمام استعدادهاي عالم در يك نفر جمع شود، ولي اصالت و صداقت نداشته باشد، هيچ ارزشي ندارد. اگر هيچ چيز نداريد، صداقت را بايد داشته باشيد. اگر كارمندان شما صداقتشان را از دست بدهند، دير يا زود اعتبار شركت و سازمانتان صدمه خواهد ديد.

11) جزئي‌نگر. دقت در جزئيات، مي‌تواند مشكلات شركت را برطرف كند. افرادي كه به جزئيات دقت دارند، غرور كاري‌شان را به راحتي فراموش نمي‌كنند.

12) فروتن. فردي كه اعتبار و مهارت داشته باشد، توانايي‌اش را در كارش نشان مي‌دهد نه در صدايش. افراد خبره مي‌دانند كه نيازي نيست با داد و فرياد خودشان را به كسي اثبات كنند.

13) سختكوش. هرچقدر كار كني همان اندازه مزد مي‌گيري. يك نتيجه با ارزش، كار باارزش مي‌طلبد. اين جمله براي يك شركت هم صدق مي‌كند. شركتي مي‌تواند انتظار كار خوب داشته باشد كه كارمندان سختكوشي داشته باشد.

14) بازارياب. بازارياب يعني فردي كه بتواند به خوبي با مشتري ارتباط برقرار كند. يك قسمت مهم از تجارت ارتباط خوب با مشتري و ارائه خدمات و محصول به شيوه مناسب است. موفقيت در كسب‌وكار براي شركتي متصور است كه علاوه‌بر توليد محصول خوب، عرضه خوبي هم داشته باشد.

15) علاقه. اگر كسي به كارش علاقه داشته باشد، هرگز از كار خسته نمي‌شود. علاوه‌بر انگيزه‌هاي مالي كه براي تمام افراد موثر است، هدف بزرگ‌تري كه مجموعه به دنبال آن است، بايد براي نيروهايتان ايجاد انگيزه كند.
در آخر، شما مي‌توانيد به نيروهاي خود آموزش‌ها و مهارت‌هاي مورد نياز را بدهيد، ولي نمي‌توانيد به راحتي در يك فرد اصالت، صداقت و خيلي از موارد گفته شده در بالا را ايجاد كنيد. هر چقدر شركت‌تان كوچك‌تر باشد، اهميت اين مسائل بيشتر مي‌شود. در رابطه با دانش فرد مي‌توانيد انعطاف به خرج دهيد، ولي در رابطه با ويژگي‌هايش اين ريسك را نكنيد!



 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است