صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 5925                                               
بوم مدل كسب و كار چيست؟
دانستني منبع
بوم مدل كسب و كار چيست؟ عنوان
ناصر غانم زاده نويسنده
1395/11/11 تاريخ

بوم مدل كسب و كار يا Business Model Canvas ابزار مديريتي و كارآفرينانه استراتژيك است كه به شما اجازه مي‌دهد مدل كسب و كار خود را توصيف، طراحي و اختراع كرده يا آن‌را به چالش طلبيده و يا تغيير (چرخش:Pivot) دهيد.

خلاصه
http://www.businessofsoftware.ir مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

بوم مدل كسب و كار ابزار ساده تصويري و در عين حال بسيار قدرتمند است كه 9 بخش سازنده‌ي مدل‌كسب و كار را توصيف مي‌كند. اين بخش‌ها شامل بخش‌(هاي) مشتريان، ارزش پيشنهادي، كانال(هاي) توزيع، ارتباط با مشتريان، جريان درآمد، فعاليت‌هاي اصلي، منابع اصلي، شركاي(تجاري) كليدي و ساختار هزينه‌ها است.

1. بخش مشتريان:  مجموعه‌هاي مختلف مشتريان مي‌توانند بر اساس خواسته‌ها و ويژگي‌هاي مختلف بخش‌بندي شوند. شما كدام بخش(ها) را هدف گرفته‌ايد؟
انواع بخش‌هاي مشتريان شامل: بازار انبوه، گوشه بازار، بخش‌بندي شده، متنوع، بازار چند وجهي مي‌شوند.

2. ارزش پيشنهادي: به هر بخش از مشتريان چه ارزشي (مجموعه‌اي از محصولات و خدمات) را ارايه مي‌كنيد. ارزش پيشنهادي شما بايد شما را از رقبايتان متمايز سازد. ارزش پيشنهادي ارزش را از طريق المان‌هاي (كمي و كيفي) مختلفي فراهم مي كند از جمله: تازگي، عملكرد، سفارشي‌سازي، انجام رساندن كار، طراحي، برند و خوش‌نامي، قيمت، كاهش هزينه‌ها، كاهش ريسك، دسترسي‌پذيري ،و راحتي و آسايش.

3. كانال توزيع: شركت مي‌تواند ارزش پيشنهادي را از طريق كانال‌هاي توزيع مختلفي به مشتريان برساند. شركت مي‌تواند از طريق كانال‌هاي خودش و يا كانال‌هاي شركاي تجاري‌اش و يا تركيبي از هر دو به مشتريان دسترسي پيدا كند.

4. ارتباط با مشتريان: امروزه ارتباط با مشتريان و حفظ آن براي اطمينان از موفقيت شركت الزامي است. شكل‌هاي مختلف ارتباط با مشتريان شامل: كمك شخصي، كمك شخصي اختصاصي، سلف سرويس، سرويس‌هاي خودكار، جوامع كاربري و خلق مشترك (با مشتري) مي‌شود.

5. جريان درآمد: شركت چگونه از هر بخش از مشتريان درآمد كسب مي‌كند. روش‌هاي مختلف ايجاد جريان درآمدي شامل: فروش دارايي، حق استفاده، حق اشتراك (عضويت)، اجاره/ قرض، حق استفاده از مجوز/ امتياز، حق كارگزاري و تبليغات مي‌شود.

6. منابع اصلي: منابعي كه براي خلق ارزش براي مشتري ضروري هستند و جزو دارايي‌هاي شركت محسوب مي‌شوند. منابع مي‌توانند انساني، مالي، فيزيكي يا معنوي باشند.

7. فعاليت‌هاي اصلي: مهمترين فعاليت‌هاي شركت براي اجراي ارزش پيشنهاي شركت چه هستند؟.

8. شركاي كليدي: براي بهبود عمليات و كاهش ريسك مدل كسب و كار معمولا شركت‌ها با برخي ديگر مشاركت‌هاي تجاري صورت مي‌دهند. اين مشاركت‌ها به روش‌هاي: همكاري استراتژيك با شركت‌هاي رقيب و غير رقيب، سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك، روابط خريدار-فراهم‌كننده و پيمان/ اتحادهاي استراتژيك امكان پذير هستند.

9. ساختار هزينه‌ها: عملياتي كردن مدل‌هاي كسب و كار مختلف چه هزينه‌هايي را در بر دارد. معمولا كسب و كارها چيزي بين هزينه‌محور و ارزش‌محور هستند.  ساختار هزينه‌ها داراي خصيصه‌هاي: هزينه‌هاي ثابت، هزينه‌هاي متغيير، اقتصاد مقياس (كاهش هزينه با افزايش تعداد) و اقتصاد محدوده (كاهش هزينه با افزايش محدوده كاري) است.

  يكي از ويژگي‌هاي اين ابزار امكان استفاده گروهي و به چالش كشيدن مدل كسب و كار شركت خود است.

 الكساندر استروالدر (Alexander Osterwalder) و دوستش در كتاب گرانسنگ «خلق مدل كسب و كار» با استفاده از اين بوم روشي را براي خلق، طراحي و نيز تحليل مدل كسب و كار معرفي مي‌نمايند. اين ابزار همچنين براي تحليل و بررسي مدل كسب و كار رقبا و ديگر شركت‌ها كاربرد فراوان دارد.



 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است