صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 3460                                               
بازشدن قفل اشتغال با كليد وب
دانستني منبع
بازشدن قفل اشتغال با كليد وب عنوان
سهيلا فلاحي نويسنده
1396/02/13 تاريخ

شما هم بخوبي مي‌دانيد كه تحولات ناشي از اينترنت و فضاي مجازي مرهون پژوهش‌هاي انجام شده درباره نيازها و خواست‌هاي مردم است. به همين دليل اينترنت با حضور 25 ساله خود باعث تحولات گسترده و چشمگيري در بخش‌هاي مختلف شده است.

خلاصه
خبرگزاري آريا مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

پژوهش‌ها درباره گستره فعاليت‌هاي تحت وب در حوزه‌هاي مختلف همچون تحليل محيط‌هاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي، سكوهاي رايانش توزيعي، ابري، رايانش وب در كاربردهاي همراه، وب معنايي، بررسي الگوريتم‌هاي مطرح در سئوسازي، توسعه اپليكيشن‌هاي تحت وب روي موبايل، معماري كلان داده‌ها بر بستر رايانش ابري، ارزيابي كيفيت وب، تحليل رفتاري و شخصي‌سازي، تعامل انسان و رايانه، جامعه‌شناسي و اخلاق وب، بانكداري تحت وب، اقتصاد اينترنتي و مدل‌هاي كسب و كار، سكوها و ابزارهاي نرم‌افزاري وب، بازاريابي وب و تحليل محتوا، آينده وب، طراحي وب و اپليكيشن به روش گوگل متريال ديزاين توسط محققان همچنان ادامه دارد. بنابراين مي‌توان انتظار داشت در سال‌هاي آينده شاهد تغييرات شگرف و قابل توجهي در نوع مشاغل و نحوه درآمدزايي از وب در دنيا باشيم.

همان‌گونه كه امروزه شاهد افزايش فروش، افزايش درآمد، افزايش سرمايه‌گذاري، افزايش سطح رفاه زندگي مردم، ايجاد فرصت‌هاي تجاري جديد براي صنايع و بنگاه‌هاي بازرگاني، افزايش امنيت دسترسي به بازارهاي صادراتي ناشي از تثبيت تعرفه‌ها، جلوگيري از اتلاف وقت و كاهش تردد بي مورد، كاهش هزينه‌هاي اضافي و ايجاد رقابت در سطح بين‌المللي، دسترسي سريع به اطلاعات، حذف واسطه‌ها، كاهش هزينه‌هاي تبليغات كالا بويژه در سطح بين‌المللي، ورود به بازارهاي فرامنطقه‌اي در جهت بازاريابي جهاني به واسطه فعاليت
فعالان وب هستيم.

شاغلاني كه تا چند سال آينده بيكار مي‌شوند
پروفسور فرانك فن هارملن (Frank van Harmelen) استاد دانشكده علوم رايانه دانشگاه Vrije در آمستردام هلند و از پايه گذاران زبان معروف وب معنايي، OWL در گفت‌وگو با جام‌جم درباره تغييرات و تاثيرات وب بر اقتصاد جهان در سال‌هاي آينده مي‌گويد: با وجود آن كه وب در بخش‌هاي مختلف زندگي تاثيرات قابل توجهي گذاشته است، اما معتقدم تحولات آن بخصوص بر فضاي كسب و كار و تجارت بيش از آنچه امروز با آن مواجه هستيم، خواهد بود. به‌گونه‌اي كه ديگر تجارت بدون وب امكانپذير نخواهد بود.

وي خاطرنشان مي‌كند: وب علاوه بر تحول دنياي تجارت، حتي صنايعي همچون موسيقي، نشر و گردشگري را با تغييرات قابل توجهي مواجه كرده است. به گونه‌اي كه سفرهاي مجازي درحال جايگزيني سفرهاي حضوري هستند و گردشگران مي‌توانند به صورت مجازي سفر كنند.

پروفسورهارملن با بيان اين كه رشد نفوذ وب و تحولات آن در 25 سال گذشته تا امروز باعث نگراني برخي صاحبان مشاغل و كاركنان آنها شده است، مي‌گويد: اين نگراني در برخي زمينه‌ها كاملا صحيح است. زيرا برخي افراد شغل خود را از دست خواهند داد و عده‌اي ديگر به سود قابل توجهي خواهند رسيد.

وي درباره چالش بين مشاغل سنتي و مدرن مي‌گويد: درست است كه وب تقريبا اكثر بخش‌ها را تحت تاثير خود قرار داده و همچنان قرار مي‌دهد، اما اين به معناي منسوخ شدن خط توليد كالاها نخواهد بود. قطعا بسياري از مشاغل سنتي از بين نمي‌روند بلكه جايگاه و نحوه ارائه خدماتشان تغيير مي‌كند. همان‌گونه كه كارخانه‌هاي ماشين سازي هنوز فعاليت مي‌كنند اما شكل فعاليت آن تغيير كرده است.

كارخانه‌هاي ماشين‌سازي قبلا هزار نمونه از كارشان را توليد و سپس اقدام به فروش مي‌كردند اما تحولات فناوري باعث شده پيش از ساخت ابتدا مدل‌هاي مختلف آن را طراحي و در معرض تقاضاي مشتري قرار دهند، سپس مطابق درخواست مشتري آن را مي‌سازند.

ايده‌يابي براي راه‌اندازي كسب و كار مجازي
ايده‌يابي و ايده‌سازي يك مهارت است كه آموزه‌هاي مرتبط با خود را دارد اما بدون شك اولين گام براي دستيابي به يك ايده خلاق، شناخت و آگاهي از علايق، توانايي‌هاي بالقوه و فهرست ‌كردن مهارت‌هايي است كه در حال حاضر داريد. اگر اين گام را با تلاش و پشتكار درست برداريد، يقين داشته باشيد مي‌توانيد به ايده‌هاي خلاقانه متعددي براي راه‌اندازي كسب و كار مجازي و راهكارهاي رسيدن به موفقيت دست يابيد.
علي غفاري‌خسروشاهي، مدير بازاريابي يك شركت نرم‌افزاري درباره يكي از راهكارهاي دستيابي به ايده به جام‌جم مي‌گويد: پيشنهاد مي‌كنم مشتاقان فعاليت در اين بخش، «خوب

بينند» همه ما به‌عنوان يك مصرف‌كننده و مخاطب از كسب و كارهاي مختلف سرويس‌ها و خدماتي را مطابق با نيازهاي روزانه خود دريافت مي‌كنيم كه در اين ميان ممكن است از خدمات ارائه شده راضي نباشيم. اين نارضايتي گوياي وجود يك خلأ در خدمات ارائه شده و احتمال وجود نارضايان بيشتري نسبت به آن خدمت است.

وي ادامه مي‌دهد: لازم نيست خيلي پيچيده رفتار كنيم؛ همين خلأها مي‌توانند ايده‌اي قابل بررسي براي راه‌اندازي يك كسب و كار جديد و موفق در فضاي مجازي باشد.
مدير بازاريابي اين شركت نرم‌افزاري درباره دغدغه مالي جوانان براي راه‌اندازي كسب و كار تحت وب مي‌گويد: فناوري اطلاعات در حوزه سرويس و خدمات، كمك جدي مي‌كند. چون هزينه‌هاي سربار، زيرساختي و تاميني مانند محل استقرار، شعب، دفتر و نحوه عرضه محصول به مصرف‌كننده را نه‌تنها حذف، بلكه بشدت كاهش مي‌دهد و سود قابل توجهي را عايد صاحبان كسب وكار فضاي مجازي مي‌كند.

وي تأكيد مي‌كند: توجه دولت به اين بخش مي‌تواند اقتصاد كشور را از وابستگي به نفت خارج كند و حضور بنگاه‌هاي كوچك يا بنگاه‌هاي مشاركتي را افزايش دهد و باعث رونق كسب و كار و ايجاد اشتغال در كشور شود.

فرصت‌سازي براي اشتغال جوانان
اگر دانش‌آموخته رشته‌هاي مرتبط با فناوري اطلاعات نباشيد و تمايل چنداني هم براي فعاليت حرفه‌اي در فضاي وب نداشته باشيد، احتمال اين‌كه بخواهيد كسب وكار مجازي تحت وب راه‌اندازي كنيد، بسيار كم است. با اين حال اگر جوياي شغلي پردرآمد با مزاياي مذكورهستيد، پيشنهاد مي‌كنيم با صحبت‌هاي محمد واعظي‌نژاد، دانشجوي دكتراي كارآفريني و مديرگروه سياستگذاري صنايع فرهنگي پژوهشكده حكمت همراه شويد.

وي فضاي مجازي را فرصت بسيار خوبي براي كسب درآمد و اشتغالزايي براي جوانان كشور مي‌داند و مي‌گويد: نرخ بيكاري در كشور ما 12 درصد است كه بخش اعظم آمار مربوط به افراد تحصيلكرده در رشته‌هاي مختلف است. متاسفانه راهكارهاي فعلي دولت براي اشتغال و حمايت از آنها، بيشتر سنتي است. اغلب حمايت‌هاي دولت از كارخانه‌هاي خودروسازي و نفت محور به شكل وام است. در اين روش هزينه اشتغالزايي بسيار بالاست به گونه‌اي كه در پتروشيمي به ازاي هر يك ميليارد تومان و در ساير حوزه‌ها، 200 تا 500 ميليون تومان بايد سرمايه‌گذاري شود تا يك نفر - آن هم يك فرد كم سواد ـ بتواند مشغول كار شود.

واعظي‌نژاد ادامه مي‌دهد: در صورتي كه در حوزوهاي مجازي و وب، صنايع خلاق مي‌توانند با سرمايه 30 تا 50 ميليوني فرصت خوبي براي اشتغال فراهم كنند. بدون شك نحوه حمايت دولت از اين كسب و كارها هم بايد تغيير كند و پرداخت وام اصلا مدل خوبي نيست. تسهيل زيرساخت‌ها، حمايت از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري خطرپذير و شتاب‌دهنده‌ها كه عمدتا متعلق به بخش خصوصي هستند، از مهم‌ترين و موثرترين اقدامات دولت در اين زمينه بايد باشد.

دانش راه اندازي كسب و كار مجازي
براي ورود به فضاي كسب و كار، سطح دانش فني بايد به چه ميزان باشد؟ مديرگروه سياستگذاري صنايع فرهنگي پژوهشكده حكمت در پاسخ مي‌گويد: هر دانش آموخته‌اي با حداقل اطلاعات در زمينه رايانه مي‌تواند وارد اين عرصه شود. ضمن آن كه در حال حاضر دوره‌هاي آموزشي كوتاه مدت وجود دارد كه افراد مي‌توانند سطح سواد خود را براي فعاليت در فضاي وب افزايش دهند.

وي تأكيد مي‌كند: درست است كه داشتن ايده خلاق و جديد در راه اندازي كسب و كار مجازي و رشد آن موثر است، اما مهم‌تر از آن، داشتن يك تيم هماهنگ، خلاق و با پشتكار براي پرورش و اجرايي كردن ايده است. علاقه‌مندان مي‌توانند با حداقل امكانات و دانش كارشان را شروع كنند. ما اگر مي‌خواهيم مشكل بيكاري را حل كنيم بايد حوزه‌هاي خدمات را توسعه دهيم. دولت نيز بايد استراتژي خود را به سمت خدمات ببرد تا در وضعيت بيكاري كشور گشايشي حاصل شود.

ايده‌يابي براي راه‌اندازي كسب و كار مجازي
ايده‌يابي و ايده‌سازي يك مهارت است كه آموزه‌هاي مرتبط با خود را دارد اما بدون شك اولين گام براي دستيابي به يك ايده خلاق، شناخت و آگاهي از علايق، توانايي‌هاي بالقوه و فهرست ‌كردن مهارت‌هايي است كه در حال حاضر داريد. اگر اين گام را با تلاش و پشتكار درست برداريد، يقين داشته باشيد مي‌توانيد به ايده‌هاي خلاقانه متعددي براي راه‌اندازي كسب و كار مجازي و راهكارهاي رسيدن به موفقيت دست يابيد.

علي غفاري‌خسروشاهي، مدير بازاريابي يك شركت نرم‌افزاري درباره يكي از راهكارهاي دستيابي به ايده به جام‌جم مي‌گويد: پيشنهاد مي‌كنم مشتاقان فعاليت در اين بخش، «خوب ببينند» همه ما به‌عنوان يك مصرف‌كننده و مخاطب از كسب و كارهاي مختلف سرويس‌ها و خدماتي را مطابق با نيازهاي روزانه خود دريافت مي‌كنيم كه در اين ميان ممكن است از خدمات ارائه شده راضي نباشيم. اين نارضايتي گوياي وجود يك خلأ در خدمات ارائه شده و احتمال وجود نارضايان بيشتري نسبت به آن خدمت است.

وي ادامه مي‌دهد: لازم نيست خيلي پيچيده رفتار كنيم؛ همين خلأها مي‌توانند ايده‌اي قابل بررسي براي راه‌اندازي يك كسب و كار جديد و موفق در فضاي مجازي باشد.
مدير بازاريابي اين شركت نرم‌افزاري درباره دغدغه مالي جوانان براي راه‌اندازي كسب و كار تحت وب مي‌گويد: فناوري اطلاعات در حوزه سرويس و خدمات، كمك جدي مي‌كند. چون هزينه‌هاي سربار، زيرساختي و تاميني مانند محل استقرار، شعب، دفتر و نحوه عرضه محصول به مصرف‌كننده را نه‌تنها حذف، بلكه بشدت كاهش مي‌دهد و سود قابل توجهي را عايد صاحبان كسب وكار فضاي مجازي مي‌كند.

وي تأكيد مي‌كند: توجه دولت به اين بخش مي‌تواند اقتصاد كشور را از وابستگي به نفت خارج كند و حضور بنگاه‌هاي كوچك يا بنگاه‌هاي مشاركتي را افزايش دهد و باعث رونق كسب و كار و ايجاد اشتغال در كشور شود.



 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است