صفحه اصليدرباره ماتماس با مابازگشتوب سرويس

 

تعداد بازديد: 3556                                               
استراتژي كسب‌و‌كار
كتاب منبع
استراتژي كسب‌و‌كار عنوان
جرمي كوردي - ترجمه مهرداد ملايي نويسنده
1394/05/13 تاريخ

كتاب استراتژي كسب‌و‌كار به تبيين يكي از اصول زيربنايي ‌كسب‌وكار يعني مفهوم استراتژي در سه بخش شناخت، تدوين و اجرا پرداخته است. در تعريف استراتژي كسب‌وكار آمده است: استراتژي كسب‌وكار عبارت است از طرح‌ها، گزينه‌ها و تصميماتي كه در مسير هدايت يك شركت به سمت سوددهي و موفقيت بيشتر به كار گرفته مي‌شوند.

خلاصه
اينترنت مرجع

    چاپ   ارسال براي دوستان

اين كتاب ارائه‌گر تكنيك‌هايي براي پشتيباني از تصميم‌گيري‌هاي مديريتي و ارزيابي ابزارهايي است كه اگر به ‌درستي استفاده شوند مي‌توانند هدف غايي هر كسب‌وكار كه رسيدن به سود است تأمين كنند. همچنين راه‌حل‌هايي براي مشكلات رايج و هماهنگ شدن با ضرباهنگ پرشتاب تغيير ارائه مي‌دهد.

استراتژي سنجيده، محرك لازم را براي موفقيت تجاري فراهم مي‌كند؛ درحالي‌كه استراتژي ضعيف يا فكرنشده ممكن است باعث خروج شركت از مسير موفقيت شود. بنابراين شناخت عوامل سازنده «استراتژي»، در نيل به كسب‌وكار موفق حياتي است. البته نبايد هرطرح و تصميمي را «استراتژي» بخوانيم، ضمن اينكه بيشتر تصميمات درباره اجراي استراتژي است، نه تدوين آن. همچنين مهم است كه استراتژي روش نوبي ‌ابهام باشدو بتوان آنرا براي همه كسانيكه نقشي در اجراي آن خواهند داشت و نيز براي سهامداران شركت تبيين كرد.

كتاب استراتژي كسب‌ و ‌كار، از سه بخش تشكيل شده است. در بخش اول كه به شناخت استراتژي اختصاص دارد، ديدگاه‌هاي مختلف در مورد اين مفهوم مطرح ‌شده‌اند و در ذيل عنوان «استراتژي چه نيست؟» تعابير نادرستي كه از آن وجود دارد ذكر شده تا ديدي روشن از مفهوم درست آن به دست آيد. همچنين به عواملي كه بايد قبلا زبرگزيدن يك استراتژي خاص مدنظر داشت اشاره شده است.

در بخش دوم كه به تدوين و طرح‌ريزي استراتژي اختصاص دارد، ملاحظاتي چون افزايش سود و رسيدن به اهداف تدوين‌شده از مهم‌ترين ملاك‌هاي تدوين استراتژي عنوان ‌شده‌اند. تأثير عواملي چون فناوري، جهاني‌شدن، گرايش‌هاي قوم‌نگاري، محيط‌زيست و مسائل سياسي و اجتماعي حاكم هم در اين بخش مورد بررسي قرارگرفته است. چالش‌ها و تله‌هايي كه در مسير تدوين استراتژي وجود دارند از ديگر سويه‌هاي مطرح در اين بخش هستند كه نگاهي آسيب شناسانه به اين فرايند را دنبال مي‌كنند. توجه به منابع در اختيار در هنگام تدوين استراتژي و توجه به ملاحظات رشد سازماني و برنامه‌ريزي براي آن از ديگر موضوعات طرح شده در اين بخش هستند.

بخش سوم و پاياني كتاب هم پيرامون مهم‌ترين مرحله يعني اجراي استراتژي است. در اين بخش، ابتدامفهوم «چشم‌انداز» به‌عنوان بخشي از استراتژي تبيين شده است و اهميت آن در فرايند اجرا مورد ارزيابي قرارگرفته است. شيوه درست رهبري سازمان در هنگامه تغيير، ايجاد زمينه براي مشاركت كاركنان، استفاده از تكنيك‌هاي سنجش عملكرد، شيوه درست مواجهه بانوآوري‌ها و تشويق آن‌ها و نهايتاً تصميم‌گيري و حل مشكل با اتكا به درك درست از بازار و نيز ملاحظاتي همچون رقابت و رقابت‌پذيري در فضاي نوين سازماني و محدوديت‌هاي مالي و مسئله ريسك از ديگر ابعاد مطرح‌شده در اين بخش است.

در پايان اينكه اهميت اين كتاب از چند جهت است. نخست اين كه در انتشارات معتبر «اكونوميست» بارويكردي كاركردي و عملياتي تدوين و منتشر شده است. دوم اينكه نويسنده آن، «جرميكوردي»، ازمؤلفين بنام حوزه مديريت سازماني است كه آثار پرشمار خود را در اين حوزه با اتكا به تجربيات خود از فعاليت د رشركت‌هاي معتبري ماننداچ‌اس‌بي‌سي، پيرسونوم در سه كسب‌وكار لندن منتشركرده است؛ ضمن اينكه كار او حاصل پژوهش‌هاي گسترده تيمياست كه به كنكاش در رفتار مديران شركت‌هاي مختلف در تمام سطوح پرداخته‌اند و موردپژوهي‌هاي زيادي براي رسيدن به اصول مبنايي تدوين و اجراي استراتژي در دستور كارداشته‌اند. جرمي كوردي بيش از 23 كتاب درحوزه مديريت سازماني نوشته است كه به بيش از 15 زبان ترجمه شده‌اند.

تصوير كتاب



 

 

پايگاه اطلاع‌رساني اشتغال كارجو، كارفرما

صفحه اصلي    تماس با ما     ارسال اطلاعات    درباره ما    پرسش و پاسخ

كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌‌آموختگان مي باشد

استفاده از اطلاعات با ذكر منبع بلامانع است